Co po Jobsie – w noworocznym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”

150x110

Steve Jobs, paradoksalnie, wciąż nie skończył swojej gry. Tyle że jej ostatni akord należy już do jego następców. Muszą przekonać rynki, że firma Apple potrafi być tak samo błyskotliwa i dynamiczna bez swojego twórcy. I muszą to zrobić już w nadchodzących miesiącach. W noworocznym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”Apple i świat bez Steva Jobsa.

Ponadto w najnowszym wydaniu "Bloomberg Businessweek Polska" – wszystkie twarze nowych technologii. Cyfrowe, chociaż wcale nie wirtualne wojny, cyfrowe i wirtualne pieniądze, polska cyfrowa rewolucja oraz cyfrowa rzeczywistość i rzeczywiste pieniądze branży gier. A także Lego i dziewczynki.

Giełdowe rekomendacje dla największej dziś firmy świata (pod względem kapitalizacji) analitycy mocno uzależniali od aktualnej formy jej charyzmatycznego prezesa. Steve Jobs sam wykreował siebie na ikonę, symbol Apple’a. Teraz, gdy nie żyje, nadszedł czas weryfikacji jego wielkich planów. Spuścizna Jobsa będzie zależała od nowych produktów firmy. I tu zaczynają się schody. Bo konkurencja w części dziedzin, w których działa Apple, odrobiła bolesne lekcje i zaczyna deptać koncernowi z kalifornijskiego Cupertino po piętach. Na łamach noworocznego „Bloomberg Businessweek Polska” o tym, że rok 2011 nie był dla Apple’a czasem przełomowych premier. Dlatego dopiero za 12 miesięcy będzie jasne, czy firma bez Jobsa będzie działać równie skutecznie jak za jego rządów.

A skoro jesteśmy przy nowych technologiach, na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” także cyberwojny. Wirtualne szpiegostwo i wspierany przez państwo hacking są coraz częstsze i bardziej zuchwałe. To, co kiedyś wydawało się domeną Hollywood – uzbrojeni w technologie rabusie, internetowe wirusy zdolne sparaliżować elektrownię – staje się rzeczywistością. Eksperci boją się, że internetowe starcia i akcje szpiegowskie przeradzają się w chaotyczną, gwałtowną walkę z udziałem rządów, korporacji i świetnie wyszkolonych, niezależnych hakerów. Epoka „wojny kodów” nie przypomina starcia supermocarstw. Już bardziej Europę z 1938 roku, kiedy Stary Kontynent był pogrążony w chaosie, a globalny konflikt wydawał się nieunikniony. Ofiarami ataków padają dziesiątki firm i instytucji, od Lockheed Martin i Intela po indyjskie Ministerstwo Obrony, Międzynarodowy Fundusz Walutowy i Pacific Northwest National Laboratory. W „Bloomberg Businessweek Polska” m.in. anatomia ataku wirusa Stuxnet, który latem 2010 roku cofnął irański program nuklearny o kilka miesięcy wstecz.

Hacking i cyfrowe zagrożenie nie spowalniają jednak prac nad  przenoszeniem do sieci kolejnych dziedzin życia. 60 lat po stworzeniu plastikowej karty kredytowej wielkie firmy angażują się w rozwój technologii płacenia nowej generacji. Prawie każdy większy bank, operator kart, sieć telefoniczna i spora liczba graczy z Krzemowej Doliny próbują uczynić z komórki nowe wszechobecne narzędzie do wydawania pieniędzy. Przeciąganie karty przez terminal ma być zastąpione przytknięciem telefonu. Na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” wiceprezes PayPal ds. rozwoju produktów przewiduje, że kiedyś klienci nawet nie będą podchodzić do kasy: po prostu przejrzą towar w sklepie, znajdą poszukiwaną rzecz i zapłacą telefonem, łącząc się w bezpieczny sposób z serwisem płatności w internecie. A wszystko to po to, żeby łatwiej wyciągać od nas pieniądze – płacąc telefonem, łatwiej zapomnieć o tym, że wydajemy.

Rewolucja trwa także na polskim rynku telekomunikacyjnym. – Nie inwestujemy już w tradycyjną transmisję głosu. Ta kiedyś najważniejsza sfera usług telekomunikacyjnych szybko traci na znaczeniu. Nie inwestujemy też w rozwój SMS–ów, które w ciągu trzech–czterech lat mogą zostać wyparte z rynku przez e–maile i dostęp do platform społecznościowych – pisze w „Bloomberg Businessweek Polska” Piotr Muszyński, wiceprezes TP SA ds. operacyjnych. W co inwestuje TP, czy ceny usług nadal będą spadać i jaka przyszłość czeka telekomy – o tym w nowym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”.  

Nowa przestępczość, nowy portfel, nowa era… Także w grach komputerowych. Branża gier przynosi dziś dwa razy większe zyski niż największe hity z Hollywood. 20 lat temu projektanci szykowali swoje gry w garażach, reklamowali się na okładkach pism komiksowych i prowadzili sprzedaż wysyłkową, pakując płyty do kopert. W tym roku w listopadzie firma Activision Blizzard sprzedała w USA i Wielkiej Brytanii w samym tylko dniu premiery 5,6 mln egzemplarzy gry „Call of Duty: Black Ops” po 59 dol. za sztukę. Razem z edycjami specjalnymi daje to 360 mln dol. na otwarcie. Przychody branży w ubiegłym roku w USA doszły do 25 mld dolarów. Jak się zarabia na grach – o tym w noworocznym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

A na koniec technologia z minionej epoki, czyli stare dobre Lego. Też się zmienia. Wystarczy wejść do jednego z żółto-czerwonych salonów firmowych Lego na całym świecie albo nawet przejrzeć półkę z zabawkami w lokalnym sklepie, by dwie rzeczy natychmiast stały się jasne: Lego jest wszędzie – i nie jest dla wszystkich. – Równie dobrze na drzwiach mogliby wywiesić: „Dziewczynek nie wpuszczamy” – mówi Peggy Orenstein, autorka książki „Kopciuszek zjadł moją córkę”. Tymczasem 26 grudnia w Wielkiej Brytanii i 1 stycznia w USA Lego wprowadzi linię Lego Friends skierowaną do dziewczynek od piątego roku życia. Co zdecydowało, że Lego otwiera się na dziewczynki, jak producent badał zachowania i zwyczaje zabawowe dzieci – o tym w noworocznym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

Noworoczny numer „Bloomberg Businessweek Polska” trafi do sprzedaży w środę, 28 grudnia. Cena „BBWP” wynosi 8 zł. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adresem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login. Numer noworoczny będzie dostępny we wtorek o północy.


Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Ukazuje się od września 2011 roku. Jego wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku. Redaktorem naczelnym „Bloomberg Businessweek Polska” jest Michał Kobosko.